Basisvaardigheden: Een gesprek aan de balie

Bedenk vooraf goed welk doel u wilt bereiken bij een gesprek aan de balie.

Tips
Neem de benodigde gegevens mee.
Schrijf op wat u wilt weten/afspreken.

Aandachtspunten tijdens het gesprek
Kom op tijd.
Blijf rustig en beleefd, ook als het antwoord negatief is.
Vraag door indien u iets niet begrijpt.
Indien de persoon achter de balie u niet kan helpen; vraag dan wie u wel zou kunnen helpen.
Herhaal de afspraken die gemaakt worden om te bevestigen of dit klopt. Vraag eventueel om een schriftelijke bevestiging.

Andere tips
Geef een stevige handdruk.
Praat duidelijk en rustig.
Maak oogcontact, hierdoor kom je zelfverzekerd over.
Indien u een afspraak heeft bij een instantie kunt u deze voorbereiden zoals u een telefoongesprek voorbereidt (u kunt hiervoor het werkblad gesprek aan de balie gebruiken). Soms helpt het om het gesprek voor te bespreken of te oefenen, vooral als u zenuwachtig bent voor het gesprek.

Tools
Werkblad gesprek aan de balie

Top