Basisvaardigheden: Gezonde voeding

De  ‘Schijf van Vijf‘  biedt vijf richtlijnen voor gezonde voeding:

  • Eet gevarieerd
  • Eet niet teveel en beweeg
  • Eet minder verzadigd vet
  • Eet veel groente, fruit en brood
  • Eet veilig

Ontbijten
Goed ontbijten is heel belangrijk. Het is een goede start van de dag en na een nacht slapen hebben u en uw kind nieuwe energie nodig. Zeker als kinderen nog in de groei zijn is een goed ontbijt belangrijk. Ook zullen kinderen minder snel om snoep vragen als ze goed hebben gegeten. En op school heeft u kind dan genoeg energie om goed te kunnen leren. Voor uzelf geldt hetzelfde met een goed ontbijt heeft u genoeg energie voor uw taken in het huishouden of op het werk. U kunt ‘de schijf van vijf’ gebruiken om gezond en gevarieerd ontbijten. Daarnaast is een ontbijt samen met uw kind ook een belangrijk ‘kwaliteitsmoment’. Samen praten en genieten van lekker eten.

Avondeten
Het avondeten voorbereiden is een hele klus. U moet alle ingrediënten van tevoren in huis halen (met bijvoorbeeld de weekboodschappen). Ook moet u rekening houden met de schijf van vijf. Het kan helpen als u in het weekend een weekmenu maakt en dan direct de ingrediënten die niet in huis zijn op het boodschappenbriefje zet. Het geeft u ook even de tijd om te kijken wanneer iets in de aanbieding is, zodat u het die dag op het menu kunt zetten. Zo bespaart u natuurlijk nog geld ook.

Weekmenu
Zelf een weekmenu maken is niet echt moeilijk. U heeft enkel een beetje discipline nodig om bijvoorbeeld gedurende een maand dagelijks te noteren wat u gekookt heeft. Zo krijgt u na een maand al een behoorlijk bestand met maaltijden om uit te kiezen. Daarna kunt u het weekmenu gaan opzetten. U begint eerst met een schema van de dagen met het type maaltijd dat u die dag wilt klaarmaken. Bijvoorbeeld maandag aardappelen met groenten, dinsdag Italiaans, woensdag rijst of wokschotel, donderdag rauwkost en zo werkt u de hele week af. Met deze ruwe opzet van uw weekmenu weet u in ieder geval elke dag in welke richting je moet zoeken. De volgende stap is dat u bij elke dag van de week de verschillende maaltijden gaat zoeken. Zoals gezegd kunt u elke dag opschrijven welke maaltijd u heeft gekookt. Na een tijdje heeft u dan een aardig bestand met maaltijden om uit te kiezen. U kunt natuurlijk ook de recepten op internet opzoeken.

Tips
Werkblad weekmenu
Werkblad houdbaarheid producten

Top