Hechtingsboek week 1 & 2: Moedergevoel & Kraamtranen

“In week 1 en 2… lig ik waarschijnlijk nog veel te slapen, ongeveer 18 uur per dag. Ik ben vooral gericht op personen, ik kan hen alleen niet goed onderscheiden. Ik volg jou zoveel mogelijk met mijn ogen, omdat ik zoveel mogelijk wil leren van jou! Op 20 centimeter afstand kan ik jou het beste zien. Ik kijk het liefst naar ronde vormen, zoals naar je ogen en je hoofd. Verder reageer ik alleen op je stem en geur. Voor onze band is het het beste om zoveel mogelijk bij mij te zijn, zodat ik je stem en geur goed kan leren kennen.

Je hebt vast gemerkt, dat mijn hoofdje erg groot en zwaar is in vergelijking met de rest van mijn lijfje. Ondersteun mijn hoofdje daarom altijd goed! Als je mijn hoofdje niet ondersteund, dan wiebelt het heen en weer, omdat mijn nekspieren nog niet sterk genoeg zijn om mijn hoofdje omhoog te houden. Deze weken worden mijn nekspieren heel langzaam sterker. Jij kan mijn nekspieren helpen ontwikkelen, door mij elke dag, als ik wakker ben, even op mijn buik te leggen. Tijdens deze oefening vind ik het fijn om jou te zien, te horen en te voelen!”

Kraamtranen
Kraamtranen komen vaak voor in de eerste week na de bevalling. Op de tweede of derde dag na de bevalling moet je ineens heel hard huilen en je kan je niet meer stoppen. De allerkleinste aanleiding kan al genoeg zijn. Meestal zijn het tranen van blijdschap, opluchting of geluk. Ook kunnen het tranen zijn van angst, twijfel en onzekerheid. Vaak voelt het alsof je alle emoties van de afgelopen periode er even uit moet huilen. Hormonen spelen een rol bij deze emotiewisselingen en de tranen die daarbij komen kijken. Ongeveer 90 procent van de pas bevallen vrouwen heeft er last van en het is niets om je voor te schamen of zorgen om te maken!

Hoe kan je kraamtranen herkennen?
De kenmerken van kraamtranen verschillen natuurlijk van vrouw tot vrouw, maar de meest voorkomende zijn:

  • Tranenovergevoelig
  • negatieve gedachten
  • slapeloosheid
  • wisseling van humeur
  • onverklaarbare huilbuien
  • het gevoel de grote verantwoordelijkheid van een baby niet aankunnen
  • verdrietig

Tips om met je kraamtranen om te gaan:

  • Praat met je familie en vrienden over je gevoelens en zorgen.
  • Probeer de gevoelens niet weg te stoppen, ook al wil je graag dat je je niet zo voelt.
  • Zorg voor voldoende ontspanning de eerste dagen, met én zonder de baby. Rust goed uit en laat je zo goed mogelijk verwennen door iedereen om je heen.
  • Het is een goed idee om de kraamtijd, als je waarschijnlijk het meeste last hebt van kraamtranen, in rust door te brengen en geen kraamvisite af te spreken. Een rustige kraamtijd is goed voor de band tussen jou en de baby.
  • Overleg welk deel van de zorg voor baby en huiselijke taken (zoals wassen, schoonmaken) je partner, familie of vrienden kunnen overnemen, zodat jij ook tijd voor zichzelf hebt.
  • Ontspanningsoefeningen geven je rust en zorgen dat je minder stress voelt. Ga bijvoorbeeld eens lekker languit op de bank liggen, en lees een tijdschrift!
  • Bedenk dat iedere ouder twijfelt, en dat deze twijfels er gewoon bij horen. Als jij bijvoorbeeld een zware en spannende zwangerschap en bevalling hebt doorgemaakt, of als jij er alleen voor staat, of als jij een baby hebt die extra medische zorg vraagt of veel huilt, kan dat je onzekere gevoelens versterken.

Het kan zijn dat je je een paar weken na de bevalling nog steeds uitgeput en vreemd voelt en dat je weinig hoop hebt voor de toekomst. Het kan ook zijn dat je je niet begrepen voelt en dat je bang bent de verantwoordelijkheid van een baby niet aan te kunnen. Als je merkt dat dit bij jou het geval is, maak dan een afspraak met je huisarts of met de verpleegkundige van het consultatiebureau

Meer informatie
Kijk op opvoeden.nl (zoek op ‘kraamtranen’).
Als je vragen hebt over je kraamtranen dan kun je altijd terecht bij het Centrum van Jeugd & Gezin of bij je huisarts.

Top