Hechtingsboek week 19 & 20: Gezonde hapjes

“In week 19 en 20… begin ik bewust een band op te bouw met mensen in mijn omgeving. Ik probeer nu om zelfstandig te zitten. Het blijft belangrijk dat jij mijn hoofd goed rechtop houdt, omdat mijn nek- en rugspieren nog steeds vol in ontwikkeling zijn. De hoek van de bank is de ideale plek om mij met ondersteuning te laten zitten. Omring mij wel met kussens, want omvallen zal ik zeker doen.

Rond 20 weken vind ik het ook leuk om met mijn eigen handjes en voeten te spelen. Ook vind ik het leuk om verschillende handelingen te herhalen tot dat ik zeker ben van het resultaat. Vanaf nu wil ik ook graag meer eten dan alleen melk! Ook kan ik nu bekende gezichten herkennen. Vanaf nu wil ik ook graag meer eten dan alleen melk! Ook kan ik nu bekende gezichten herkennen. Ik kan pas echt hechten aan personen als ik mensen kan onderscheiden. Met 20 weken richt ik mij op monden van anderen. Bij mij zal je zien dat dit een glimlach op de mond tovert.”

Gezond eten
gezond 1Elke ouder wil het beste voor zijn baby. Het is belangrijk de baby een goede start te geven met gezonde voeding. Als je je baby nu al kennis laat maken met lekker en gezond eten, leer je je baby eetgewoontes aan en leg je de basis voor een gezonde houding ten opzichte van voedsel. Vanaf de geboorte totdat ik 3 jaar ben, is het goed om je baby en jezelf extra vitamine D te laten slikken. Hieronder worden nog meer voedingstips voor je baby gegeven. Onthoud wel dat elke baby anders is en elke baby meer of minder honger heeft dan een andere baby.

Vanaf nu, 20 weken, mag en wil je meer dan alleen melk!
Probeer je baby vanaf deze week ook eens elke dag 1 eetlepel fijngemalen groente te geven en 1 eetlepel vruchten- of groentesap aangelengd met water.

Vanaf 6 maanden, 24 weken, wil je baby ook graag vaste voeding.
Het is belangrijk dat je borst- of flesvoeding blijft geven tot je baby 1 jaar is!
Vanaf 6 maanden heeft je baby voedzamere voeding nodig, zoals haver, vlees, peulvruchten, die veel ijzer en/of zink en vitamine B bevatten. Ook mag je baby nu eieren, vis en graanproducten eten. Een gezonde maaltijd bevat ongeveer 200 gram, dit kan bestaan uit:

  • 100 gram groenten met 80 gram aardappelen, rijst of pasta
  • 20 gram vlees, vis of ei (of gebruik potje)
  • Borstvoeding of fles van 100 milliliter opvolgmelk (na 7 maanden kan je de opvolgmelk ook vervangen door volle yoghurt).

Vanaf 7 maanden, 28 weken, vind je baby het ook heerlijk om te ontbijten en te lunchen

  • Ontbijt tip: stukjes lichtbruin brood besmeerd met halvarine en broodbeleg + borstvoeding of 150 ml opvolgmelk.
  • Lunch tip: stukjes lichtbruin brood + borstvoeding of fles van 150 ml opvolgmelk.

Tussendoortje
Je baby vindt een fruithapje, een broodkorst, rijstwafel of soepstengel met water lekker als tussendoortje!

Let op: gezond 4

  • Tot 1 jaar geen zout toevoegen
  • Op vaste tijden eten, zodat je baby niet te hongerig of te moe is.
  • Prijs je baby als hij iets (nieuws) heeft gegeten.
  • Als je baby begint met vast voedsel eten, maak er dan een plezierig maaltijdje van. Tijdens het geven van vast voedsel, is er veel tijd om lekker te ‘kletsen’ met je baby! Samen eten kan dan ook erg leuk zijn!

Meer informatie

  • Als je twijfelt over de hoeveelheden die voor jouw baby gelden of als je vragen hebt over bepaalde voeding, overleg het dan met het consultatiebureau of huisarts. Je kunt natuurlijk ook altijd bij je coach terecht!
  • Bij huiduitslag, opgezwollen lippen, gezicht of ogen en kortademigheid zijn mogelijke reacties op voeding. Ga dan meteen naar de huisarts, om te onderzoeken of je baby ergens allergisch voor is.
Top