Hechtingsboek week 49 & 50: Blije mama, blije baby

“In week 49 en 50… is het voor mij belangrijk om gezond te eten. Het liefst krijg ik drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes. Eetmomenten kunnen wel lastig zijn, omdat ik het liefst wil bewegen en op verkenning wil gaan tijdens het eten. Als je aan mij nog borst- of flesvoeding geeft, kan je hier nu langzaam mee gaan stoppen. De overgang zal voor mij lastig zijn, dus probeer langzaam af te bouwen en het voedsel te vervangen. Moedig mij aan om te eten wanneer jij ook eet. Ik houd van een compliment als ik iets nieuws heb geprobeerd te eten. Wil ik niet eten, forceer het dan niet. Ik zal eten wanneer ik honger heb.”

Blije mama
Door naast het opvoeden ook tijd voor jezelf vrij te maken, kun je jezelf blijer voelen. Het opvoeden lijkt namelijk soms je hele leven in bezit te nemen. Het is dan ook belangrijk om aan jezelf te denken en tijd voor jezelf te nemen. Alleen dan ben je sterk genoeg om voor je baby te zorgen. Als je goed voor jezelf zorgt, zul je merken dat je meer rust en geduld hebt wanneer je baby je nodig heeft. Het voelt dan ook beter om een moeder te zijn. Tijd voor jezelf nemen is ook goed voor je baby. Je baby kan dan leren om zich ook te binden met andere mensen.

Tips om een blije moeder te worden

  • Plan iets leuks zonder dat je baby er bij is. Gewoon even iets voor jezelf. Bel bijvoorbeeld eens een vriendin op en spreek een dag af om iets leuks te gaan doen.
  • Probeer iemand te vinden die tijd met je baby wil doorbrengen als jij iets voor jezelf gaat doen. Denk aan familieleden of vrienden.
  • Werken kan voor jou als moeder ook voor ontspanning zorgen. Belangrijk is om te weten dat je baby met meerdere mensen een band kan opbouwen, zolang dit maar op stabiele basis is. Je baby tijdens het werken naar een kinderopvang is niet schadelijk voor je baby, zolang de kwaliteit van de kinderopvang maar goed is.
  • Bespreek eens met je coach welke leuke dingen er in je wijk te doen zijn.
Top