Zwangerschapsboek week 15: Stress tijdens de zwangerschap

week 15

“Ik ben nu net zo groot als een koffielepeltje! Nu krijg ik mijn eerste donshaartjes. Ook kan ik mijn mond openen en af en toe neem ik slokjes vruchtwater. Ik begin nu steeds meer te bewegen. Dit voel je nog niet, maar dat komt wel! Dus maak je maar geen zorgen…”

 

Stress met mate
Omdat je baby steeds meer groeit, kun je last krijgen van bandenpijn. Je baarmoeder wordt ondersteund door dikke banden. Deze worden een beetje uitgerekt, waardoor je een zeurderige pijn kan voelen. Dit soort ongemakken tijdens de zwangerschap kan voor stress zorgen.

Je kan ook om andere redenen stress ervaren. Een beetje stress is niet erg. Maar teveel stress kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ook verhoogt dit de kans dat je baby te vroeg geboren wordt. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ontspannen bent en kunt genieten van je zwangerschap.

Ontspanningsoefeningen

  •  Probeer op tijd naar bed te gaan. Probeer ook ’s middags even te slapen, ook als je niet moe bent. Vaak merk je door stress niet hoe moe je bent.
  • Probeer dagelijks voldoende te bewegen. Hierdoor blijven je spieren soepel. Als je beweegt, dan komt er ‘endorfine’ vrij in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je je blij en gelukkig voelt. Dat is gezond voor jou én de baby!
  • Probeer afleiding te zoeken. Blijf niet de hele dag op bank zitten, maar ga lekker naar buiten voor frisse lucht. Zorg ervoor dat je tijd neemt om leuke dingen te doen.
  • Denk positief! Als je niet lekker in je vel zit, denk je meestal negatief. Niets lijkt goed te gaan of te lukken. Probeer dan te denken aan dingen die wel goed gaan.

 Tips

  • Zwangerschapsyoga is een goede manier om te ontspannen. Zo word je ook bewust van je eigen lichaam en het maakt je sterk. Kijk of er in jouw buurt een yogaschool is. Een gratis proefles kan altijd!
  • Verwen jezelf eens met een lekkere fles badolie en een warm bad. Aanstaande moeders verdienen een speciale behandeling. Er zijn verschillende badoliën die zeer geschikt zijn voor kalmerende baden tijdens je zwangerschap. Ze helpen onder andere misselijkheid, rugpijn en opgezette enkels te verminderen.
  • Mocht je teveel stress ervaren, dan is het altijd handig om met iemand hierover te praten. Met vrienden, familie of kennissen. Het kan ook zijn dat je je problemen liever bespreekt met iemand buiten je eigen kring. Dan is het handig om bijvoorbeeld met een psycholoog te praten. Er is altijd wel iemand in de buurt.

Meer informatie
Mamaenzo.nl/ontspan
Babyvandaag.nl/ontspanning/

Top