Zwangerschapsboek week 17: Beweging tijdens de zwangerschap

week 17

“Ik groei nu gemiddeld twee centimeter per week en ik ben ongeveer zo groot als een tandenborstel! Deze week krijg ik huidsmeer om mezelf te beschermen tegen het vruchtwater. Ik blijf natuurlijk nog een tijdje in je buik.”

 

Je gewrichten worden soepeler
Onder invloed van de hormonen worden je gewrichten soepeler. Ze zijn daarom ook kwetsbaarder en je loopt de kans je enkels sneller te zwikken. Let er nu op dat je goede schoenen draagt, platte schoenen of schoenen met een stevig klein hakje kan best. Goed bewegen tijdens de zwangerschap blijft belangrijk.

Balans tussen rust en bewegen
Tijdens je zwangerschap kun je een gegeven moment vocht vasthouden. Soms zijn je voeten aan het eind van de dag zo opgezet dat je je schoenen niet meer past. Probeer regelmatig even te rusten en neem eens een koud voetenbadje. Maar het is ook belangrijk dat je goed in beweging blijft. Door regelmatig te bewegen komt er een stofje vrij (‘endorfine’) in je lichaam dat een rustgevend effect op je geest heeft. Door te bewegen maak je je lichaam sterker. Je traint je spieren en je conditie houd je op peil.

Als je voldoende beweegt:

  • Dan voorkom je een te hoge bloeddruk.beweging
  • Dan voorkom je de kans op zwangerschapsdiabetes.
  • Dan zorg je voor minder stress bij de baby.
  • Dan verbeter je de spieren van je bekkenbodem.
  • Dan heb je minder snel last van zwangerschapsstriemen.

Als je tijdens je zwangerschap niet zo lekker in je vel zit, dan voel je ook vaak moe. Het is belangrijk om deze vermoeidheid niet te laten bepalen wat je doet. Dat kun je doen door bijvoorbeeld met jezelf af te spreken om iedere dag op hetzelfde tijdstip te gaan wandelen of te fietsen. Je zult na verloop van tijd merken dat je conditie verbeterd. Hierdoor zullen je vermoeidheidsklachten sneller afnemen.

Tips bij sporten

  • Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt tijdens het sporten. Bij minder energie kan druivensuiker een snelle korte energie boots geven. Dit is bij supermarkten en drogisterijen te koop.
  • Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van je zwangerschap kunt beoefenen.
  • Vermijd sporten waar je iets tegen de buik aan kunt krijgen, of sporten waarbij je met andere mensen in botsing kunt raken. Denk bijvoorbeeld aan hockey, volleybal, skiën en voetbal.

Meer informatie over sporten tijdens je zwangerschap:
sportzorg.nl (zoek op ‘zwangerschap’. Daar vind je handige tips om gezond te blijven bewegen).
gezondzwangerzijn.nl (zoek op ‘bewegen’).

Top