Zwangerschapsboek week 37: Ontspanningsoefeningen

week 37

“Ik ben klaar om geboren te worden! Dat duurt niet lang meer. Ik bereid me alvast goed voor. Ik kan al heel goed mijn ademhaling oefenen voor straks. Maar misschien blijf ik nog een paar weken langer in je buik. Ik blijf dan nog wel groeien en ik word zwaarder. Houd je het nog een beetje vol??”

 

De bevalling komt er aan!
Nu je 37 weken zwanger bent, is de kans groot dat je onregelmatig slaapt. Misschien slaap je overdag zelfs meer dan s ’avonds. Als je hier last van hebt, kan een tip zijn om net voor het slapen gaan geen tv meer te kijken. Je kunt in plaats daarvan beter een boek lezen, want zo val je s ‘avonds sneller in slaap. Ook een warme douche voor het slapen gaan zou kunnen helpen om snel in slaap te vallen. Probeer deze laatste weken zoveel mogelijk uit te rusten. Er zijn een aantal ontspanningsoefeningen die je kunt doen om je alvast voor te bereiden op de bevalling.

Neem je rust en ontspan!
Ontspannen tijdens je bevalling is heel belangrijk. Je kunt dan makkelijker met de pijn omgaan. Hoe je kunt ontspannen is voor iedereen anders.

  • Ontspan in bad of onder de douche. Het water op je huid voelt als een massage’. Ook de warme straal van de douche kan de pijn een beetje verlichten.
  • Neem een massage. Een massage voor je rug en onderbenen kan een verlichtend gevoel geven. Vraag eventueel je partner of hij je wil masseren.
  • Tijdens de zwangerschap kun je je ademhaling oefenen. Je hebt namelijk veel meer ‘lucht’ nodig dan normaal. Ga bijvoorbeeld op een deken zitten er zorg ervoor dat je rug recht is. Buig een klein beetje naar voren. Leg je handen op je buik, met je middelvingers tegen elkaar aan. Adem in en probeer je buik uit te zetten. Je ziet dat je middelvingers uit elkaar gaan. Adem nu rustig en langzaam uit. Je voelt je buik weer inkrimpen. Herhaal deze oefening zes keer.

Tips

  • Blijf voorzichtig in beweging. Het klinkt misschien gek, maar de bevalling komt sneller op gang door een beetje in beweging te blijven. Ga geen zware huishoudelijke taken doen, maar probeer een beetje rond te lopen.
  • Heb vertrouwen in je eigen lichaam en wees niet bang. Probeer positief te blijven denken.

Meer informatie
ikbenzwanger.nl (meer informatie over ademhalingsoefeningen tijdens de bevalling).
Vraag informatie op bij je verloskundige over zwangerschapsyoga bij jouw in de buurt.

Top