Zwangerschapsboek week 5: Voeding

week 5

“Vanaf deze week begin ik te vertellen hoe ik ontwikkel in je buik. Ik ben nu ongeveer zo klein als een rijstkorrel. Deze week begint mijn hartje heel voorzichtig te kloppen. Ook begin ik een ruggengraat te krijgen. Tot nu toe was ik nog niet herkenbaar als klein mensje, maar deze week begint dat langzaam te komen. Elke dag groei ik ongeveer een millimeter. Jij helpt me daar natuurlijk ook bij. Want alles wat je eet, gebruik ik om te groeien!”

 

Al zin in augurken?
Door veranderingen in je hormonen, kun je puistjes krijgen op je gezicht. Ook kan je smaak erg veranderen tijdens je zwangerschap. Sommige vrouwen krijgen bijvoorbeeld erg veel zin in augurken of krijgen ineens midden in de nacht trek in eten! Herkenbaar? Wees niet bang als je een extra kilo aankomt, want je zult de komende tijd nog wel meer kilootjes erbij krijgen! Jouw baby heeft dit hard nodig om te groeien.

Voeding tijdens je zwangerschap
Het is niet de bedoeling dat je twee keer zoveel eet. Wel is het belangrijk dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Eet daarom gezond en gevarieerd en probeer ongezonde voeding te vermijden. Lees onderstaande tips!

Schijf van 5

Gezonde voeding:

  • Gebruik drie hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch, diner).
  • Wissel af met vis, vlees en vleesvervangers. Eet niet meer dan twee keer per week vis.
  • Eet twee stuks fruit per dag.
  • Eet 200 gram groente per dag.
  • Drink of eet voldoende melkproducten.
  • Drink voldoende water (1,5 tot 2 liter per dag).
  • Eet zes of zeven sneetjes brood per dag.

Ongezonde voeding:

  • Vermijd roofvissen, zoals bijvoorbeeld zwaardvis, snoekbaars en verse tonijn. Deze producten kunnen veel kwik bevatten, wat niet goed is voor de baby.
  • Vermijd leverproducten, zoals bijvoorbeeld paté of leverworst. Deze producten bevatten veel vitamine A. Een hoge dosis hiervan is schadelijk voor de baby.
  • Eet geen gerechten met eieren die niet hard zijn gekookt. Rauwe eieren vergroot de kans op salmonellabesmetting.
  • Eet niet teveel drop, omdat dit je bloeddruk verhoogt.
  • Drink niet meer dan vier koppen koffie per dag.

Listeriose en zwangerschap
Listeria is een bacterie die een voedselvergiftiging kan veroorzaken. Dit kan gevaarlijk zijn voor je ongeboren baby. Advies om de volgende producten de komende maanden niet te eten:

  • Rauwe vis, zoals gerookte zalm of sushi.
  • Rauw vlees, zoals filet americain of rosbief.
  • Zachte kaasproducten en rauwe melk.
  • Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades.

Wist je dat…

  • Als je foliumzuur slikt, verklein je de kans dat je baby wordt geboren met een handicap, zoals een open ruggetje. Foliumzuur is namelijk een vitamine die goed is voor de ontwikkeling en het zenuwstelsel van je ongeboren baby. Je slikt foliumzuur om een tekort aan dit vitamine te voorkomen.
  • Je gezonder de zwangerschap doorgaat als je vitamine D slikt. Vitamine D zorgt voor sterkere botten en tanden, een goede weerstand en goede werking van de spieren.
  • Als je twee keer per week vis eet, niet alleen de hersenen, maar ook de ogen van de baby beter ontwikkelen.
  • Calcium goed is voor de tanden en botten van je baby. Je krijgt genoeg calcium binnen als je twee glazen melk, karnemelk of yoghurt drinkt en één tot twee plakken kaas eet.
  • Je voor 60% uit water bestaat? Water drinken tijdens je zwangerschap is daarom erg belangrijk!

Tips
Probeer eens één week een eetdagboek bij te houden. Schrijf elke dag op wat je eet. Zo kan je voor jezelf zien of je genoeg gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Meer informatie
Kijk eens op voedingscentrum.nl. En klik op ‘Mijn kind en ik’. Hier vind antwoord op je vragen over gezonde voeding, tijdens je zwangerschap en voor je kind. Er staan bijvoorbeeld ook leuke en gezonde recepten voor jou bij.

Top